12:56 PM • Jumaat, Januari 31
LOG MASUK
Perhatian Perhatian, Terima kasih kerana melayari Portal MaNIS 2.0. Portal ini sedang dalam tempoh pengujian bermula 1 Disember 2024 sehingga 31 Januari 2025. Portal ini mungkin akan mengalami gangguan capaian atau memaparkan maklumat yang kurang tepat sepanjang tempoh pengujian ini. Harap maklum dan terima kasih.

Berdasarkan Dasar Warga Emas Negara, ‘warga emas’ merujuk kepada individu yang berumur 60 tahun dan ke atas seperti yang di terima pakai dalam United Nations Word Assembly on Ageing di Vienna (PBB, 1982) dan dalam kalangan negara-negara ASEAN.

Sumber: World Assemby on Ageing 1982, Vienna; Jabatan Kebajikan Masyarakat

DASAR DAN PELAN TINDAKAN WARGA EMAS

Dasar Warga Emas Negara merupakan komitmen Kerajaan untuk mewujudkan warga emas yang berdikari, bermartabat diri dan dihormati dengan mengoptimumkan potensi diri melalui penuaan sihat, positif, aktif, produktif dan menyokong untuk meningkatkan kesejahteraan hidup dalam pembangunan negara. Matlamat dasar adalah untuk mendayaupayakan individu, keluarga dan masyarakat dengan menyediakan perkhidmatan mesra warga emas yang cekap dan berkesan serta membangunkan persekitaran yang memboleh dan membantu supaya warga emas hidup sejahtera.

Prinsip yang diguna pakai dalam menggubal dasar ini adalah seperti berikut:

  1. menggunakan pendekatan perkembangan sepanjang hayat;
  2. mengiktiraf hak untuk mendapat keperluan asas yang berkualiti;
  3. mengutamakan kesaksamaan peluang untuk mengakses pelbagai sumber;
  4. meningkatkan martabat diri dan berdikari;
  5. mengeratkan hubungan antara generasi;
  6. meningkatkan penyertaan dan penglibatan; dan
  7. mengukuhkan kerjasama dan perkongsian tanggungjawab.

Prinsip ini diadaptasi daripada prinsip PBB ke atas warga emas dan Madrid International Plan of Action on Ageing (MIPAA).

Nota: Sila rujuk pelan tindakan untuk maklumat lanjut

Walaupun Malaysia mempunyai dasar khusus untuk warga emas iaitu Dasar Warga Emas Negara yang telah digubal pada 2011 untuk menjamin kesejahteraan warga emas, namun pada masa kini, tiada Akta khusus bagi penjagaan warga emas yang berusia 60 tahun dan ke atas memandangkan akta sedia ada iaitu Pusat Jagaan 1993 [Akta 506] dan Akta Kemudahan dan Perkhidmatan Jagaan Kesihatan Swasta 1998 [Akta 586] memperuntukkan jagaan untuk semua peringkat umur.

Namun begitu, umur 60 tahun digunakan di dalam undang-undang berkaitan warga emas di Malaysia seperti Akta Pencen 1980 (Akta 227) dan Akta Umur Persaraan Minimum 2012 (Akta 753).

Berikut merupakan perkhidmatan warga emas yang disediakan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM):

BIL.PERKHIDMATANPENERANGAN
1.Pusat Aktiviti Warga Emas (PAWE)

PAWE ialah tempat bagi warga emas menjalankan aktiviti harian dalam komuniti. Ia merupakan satu perkhidmatan bercorak pendampingan sosial (reaching out) dan pembangunan (developmental) kepada warga emas melibatkan kerjasama strategik antara KPWKM dengan agensi kerajaan yang lain serta Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO).

Penyertaan PAWE

  1. Warga Emas yang berminat menjadi ahli PAWE perlu mengisi borang pendaftaran ahli di Pusat Aktiviti Warga Emas yang berhampiran tempat tinggal.
  2. Tiada sebarang bayaran dikenakan kepada warga emas yang mengikuti aktiviti rutin di PAWE. Sumbangan mungkin diperlukan bagi program/ aktiviti tertentu yang dirancang.

Nota: Maklumat lanjut berkaitan PAWE boleh dirujuk di laman rasmi JKM

2.Program Unit Penyayang Warga Emas (UPWE)

UPWE menyediakan perkhidmatan dan kemudahan pengangkutan kepada warga emas yang tinggal berseorangan atau dengan keluarga yang kurang berkemampuan untuk mendapatkan pemeriksaan dan rawatan kesihatan di Hospital / Klinik Kesihatan sama ada yang disediakan oleh pihak kerajaan atau pihak swasta.

Objektif Unit Penyayang Warga Emas ialah:

  1. Memberi kemudahan pengangkutan kepada warga emas untuk mendapatkan pemeriksaan dan rawatan kesihatan di Hospital / Klinik Kesihatan serta keperluan sosial warga emas yang difikirkan perlu / rasional.
  2. Meringankan beban tanggungan kos pengangkutan bagi warga emas yang memerlukan perkhidmatan tersebut. Menggerakkan kerjasama Pertubuhan Sukarela Kebajikan (PSK) dalam usaha membantu golongan warga emas yang tidak berkemampuan dan tidak mampu menguruskan kehidupan tua mereka.
  3. Meningkatkan aksesibiliti warga emas terhadap kemudahan-kemudahan awam yang disediakan khususnya kemudahan perubatan seperti klinik atau hospital kerajaan / swasta.
  4. Memberi kemudahan kepada warga emas yang mempunyai masalah kurang upaya fizikal dan mental yang menghadkan pergerakan mereka untuk mendapatkan rawatan dan perkhidmatan lain yang diperlukan demi kesejahteraan mereka.

Nota: Pada masa ini hanya terdapat 9 buah kenderaan yang ditempatkan di beberapa negeri di Semenanjung Malaysia., tiada bayaran dikenakan untuk menggunakan perkhidmatan ini dan warga emas perlu menghubungi Pusat Aktiviti Warga Emas / Rumah Sejahtera berkaitan bagi mendapatkan perkhidmatan ini.

3.Kelab Warga Emas

Kelab Warga Emas merupakan satu inisiatif untuk menggalakkan penglibatan komuniti dan badan bukan kerajaan dalam penjagaan warga emas. Setakat 2023, terdpat 267 buah kelab yang bernaung di bawah Klinik Kesihatan induk di seluruh Malaysia.

Nota: Sila rujuk Senarai Kelab Warga Emas untuk maklumat lanjut

Keahlian Kelab Warga Emas: Sila ke Klinik Kesihatan yang berhampiran untuk menjadi ahli atau untuk mendapatkan maklumat berkenaan Kelab Warga Emas yang berhampiran dengan kawasan anda.

 

Berikut merupakan institusi kebajikan yang disediakan oleh pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)

BIL.INSTITUSI PENERANGAN
1.Rumah Ehsan (RE)

Rumah Ehsan (RE) ditubuhkan untuk memberi jagaan, rawatan dan perlindungan kepada warga emas yang uzur, daif dan tidak berwaris agar dapat terus hidup dalam suasana yang selesa dan tenteram.

Perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan di RE adalah seperti berikut:

  1. Penjagaan dan perlindungan 
  2. Bimbingan dan kaunseling 
  3. Perkhidmatan fisioterapi 
  4. Bimbingan agama 
  5. Rekreasi dancarapulih kerja
  6. Rawatan perubatan

Permohonan kemasukan adalah secara sukarela mengikut Kaedah-Kaedah Pengurusan Rumah-Rumah Sakit Melarat 1978.

Nota: Klik SINI untuk maklumat lanjut. 

2.Rumah Seri Kenangan

Rumah Seri Kenangan diwujudkan untuk membantu warga emas yang  tidak mempunyai waris, hidup dalam keadaan yang sejahtera serta  mempunyai penjagaan,  perlindungan dan rawatan yang sempurna. Kehidupan di institusi memberikan jaringan sosial kepada warga emas untuk berinteraksi sesama rakan sebaya dan menggalakkan penuaan aktif kerana aktiviti yang dilaksanakan di dalam institusi mahupun di luar Institusi.

Cara untuk memohon kemasukan adalah seperti berikut:

  1. Permohonan boleh dibuat di mana-mana  Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah.  Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah akan memproses permohonan menggunakan sistem e-JKM dan dihantar kepada Pengarah Kebajikan Masyarakat Negeri untuk semakan, ulasan dan sokongan.
  2. Permohonan tersebut dikemukakan kepada Ketua Pengarah Kebajikan Masyarakat untuk pertimbangan kelulusan.
  3. Kelulusan kemasukan ke Rumah Seri Kenangan bergantung kepada kekosongan tempat dan syarat-syarat yang ditetapkan. Permohonan akan dimaklumkan sebaik sahaja ada kekosongan.

Nota: Klik SINI untuk maklumat lanjut. 

3.Kompleks Penyayang Bakti

Kompleks Penyayang Bakti Warga Emas adalah sebuah institusi kebajikan yang terletak di Sungai Buloh, Malaysia. Ia ditubuhkan dengan tujuan untuk menyediakan perkhidmatan kebajikan kepada golongan yang memerlukan, termasuk warga emas, kanak-kanak, dan ibu tunggal. Kompleks ini merupakan hasil kerjasama antara beberapa pihak termasuk Badan Amal Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri (BAKTI), pihak swasta, dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Fasiliti yang disediakan:

  1. Kediaman tempat tinggal
  2. Penjagaan Kesihatan.
  3. Sokongan Sosial
  4. Aktiviti Harian

Nota: Klik SINI untuk maklumat lanjut atau emel ke kpb_sgbuloh@jkm.gov.my

Sumber: Jabatan Kebajikan Masyarakat

BIL.PROGRAMPENERANGANTANGGUNGJAWAB
1.Bantuan Warga Emas (BWE)

KADAR

RM500 sebulan seorang.

TUJUAN

Bantuan ini diberikan kepada warga emas miskin tegar (yang memenuhi kriteria kelayakan) untuk meneruskan kelangsungan dan kesejahteraan hidup.

KRITERIA KELAYAKAN KHUSUS

  1. Warganegara dan bermastautin di Malaysia;
  2. Warga emas berumur 60 tahun dan ke atas;
  3. Pendapatan Isi Rumah tidak melebihi Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) Purata Miskin Isi Rumah Semasa atau PGK Purata Miskin Per Kapita Semasa; dan
  4. Warga emas yang bukan tinggal  di:
  • Institusi kendalian JKM; atau
  • Pusat jagaan harian/ berkediaman yang memberi kemudahan / perkhidmatan secara percuma

CARA PERMOHONAN

Pengendalian permohonan bantuan kewangan dibuat di peringkat Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah / Jajahan / Bahagian di seluruh negara. Setiap permohonan yang didaftarkan akan dijalankan siasatan untuk penilaian (means-tested) bagi mengesahkan kelayakan bantuan kepada pemohon. 

Maklumat lanjut boleh rujuk di laman web Jabatan Kebajikan Masyarakat

Bahagian Warga Emas
2.Pengecualian Bayaran Sebagai Pesakit Luar

Warganegara Malaysia yang berumur 60 tahun dan ke atas adalah dikecualikan daripada bayaran caj pendaftaran RM1.00 di Jabatan Pesakit Luar AM, RM5.00 di Jabatan Pesakit Luar Pakar dan pengurangan caj pesakit kelas tiga sebanyak 50% dengan maksimum caj sebanyak RM250.00 bagi setiap kemasukan di hospital dan klinik KKM.

Pengecualian ini bertujuan bagi menghargai jasa warga emas terutamanya untuk mereka mendapatkan kemudahan awam seperti perkhidmatan kesihatan

Rujuk Surat Pekeliling Bahagian Kewangan Bilangan 2 Tahun 2012 untuk maklumat lanjut

Kementerian Kesihatan Malaysia
3.Program Khidmat Bantu Di Rumah (KBDR)

Program Khidmat Bantu di Rumah (Home Help Services) merupakan perkhidmatan sokongan sosial yang disediakan oleh sukarelawan kepada warga emas dan Orang Kurang Upaya (OKU) di rumah. Program ini juga bertujuan menyemarakkan perkembangan kesukarelawan (volunteerism) yang lebih tersusun dan berkesan dalam masyarakat.

Pelaksanaan Program Khidmat Bantu di Rumah ini memenuhi 4 kriteria utama NBOS iaitu low cost, high impact, rapid execution dan sustainable untuk memastikan perkhidmatan ini benar-benar memberi manfaat kepada kumpulan sasar selaras dengan prinsip value for money.

Aktiviti

  1. Khidmat bantuan yang boleh diberikan oleh Sukarelawan Kebajikan adalah seperti berikut (mengikut keperluan);
  2. Menyediakan makanan dan minuman;
  3. Pembersihan diri (memandikan, memotong kuku) menyikat rambut dan sebagainya);
  4. Menjadi rakan berbual;
  5. Menjalankan aktiviti riadah;
  6. Mengemas atau membersihkan tempat tinggal, persekitaran;
  7. Membasuh, menyidai dan melipat pakaian;
  8. Mengeluarkan wang dari Bank;
  9. Membuat pembayaran bil;
  10. Memberikan perkhidmatan fisioterapi berkelayakan
  11. Memberi latihan praktikal tentang teknik-teknik penjagaan kepada penjaga;
  12. Memberi galakan dan latihan praktikal ke arah gaya hidup sihat;
  13. Membawa ke hospital/klinik untuk tujuan rawatan dan mengambil ubat;
  14. Mengajar warga emas/OKU/penjaga mengambil ubat dengan betul;
  15. Menemani warga emas dan OKU ke tempat beribadat;dan
  16. Bantuan lain yang dirasakan perlu

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Bahagian Komuniti, JKM

Bahagian Warga Emas
4.Bantuan Sara Hidup (BSH)

Bantuan Sara Hidup adalah bantuan kewangan bulanan yang disalurkan oleh kerajaan kepada golongan yang layak, terutamanya veteran ATM yang tidak berpencen. Bantuan ini bertujuan untuk meringankan beban sara hidup harian dan memastikan golongan yang berpendapatan rendah mempunyai sokongan kewangan yang mencukupi. Bermula September 2023, bantuan ini diperluaskan kepada veteran berumur 60 tahun, sama seperti yang diberikan kepada mereka yang berumur 80 tahun ke atas sebelum ini.

Untuk layak memohon Bantuan Sara Hidup, pemohon perlu memenuhi beberapa syarat yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Berikut adalah syarat-syarat utama:

  • Veteran ATM: Bekas anggota tetap Angkatan Tentera Malaysia, termasuk bekas Tentera British yang berkhidmat di Malaya/Malaysia atau Singapura, bekas ahli Pasukan 136, dan bekas Askar Wataniah yang dikerah sepenuh masa.
  • Umur: Pemohon mestilah berumur 60 tahun ke atas dengan pendapatan bulanan di bawah Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK).
  • Status Disiplin: Pemohon tidak boleh diberhentikan atas kes tatatertib.
  • Status Perkahwinan: Balu yang telah berkahwin semula tidak layak untuk memohon.
  • Anak Yatim Piatu: Anak yatim piatu layak memohon jika berumur kurang dari 18 tahun atau di bawah 21 tahun jika masih belajar. Bagi anak cacat kekal, tiada had umur dikenakan.

Proses permohonan Bantuan Sara Hidup memerlukan pemohon untuk mengisi borang permohonan yang boleh dimuat turun dari portal rasmi Jabatan Hal Ehwal Veteran (JHEV). Sila layari laman web JHEV untuk maklumat lanjut. 

Jabatan Hal Ehwal Veteran (JHEV)